14 augusti 2008

Nybörjare/Beginner

Har alltid haft fåglar omkring mig. Uppvuxen på landet och med en farfar som satt ute på trappan och pratade med fåglar, en mor som alltid hade fågelbord och bra koll på vilka som var där. När vintern kom väntade vi ivrigt på de första domherrarna och i skogen förtrollades man av ugglans hoho och duvans kuttrande. Men ändå lärde jag mig aldrig ett enda dugg om dom. Kan inte skilja på olika fågelkvitter, inte se skillnad på en koltrast och en trast. Men nu är det dags....

Have always been surrounded by birds. Grew up on the countryside and had a grandfather who sat out on the stairs talking to birds, a mother who always had a birdtable and total control who visited it. When the snow same we longed for the first bulfinch and when walking in the forrest the hoho from the owl and the pigeons cooingcalls was magic. But I never learned anything about them. Don´t know how to identyfi different sounds, not se the difference between a blackbird and a trash. But now is the time....

Är svenska, för tillfället bosatt i Kenya och har lediga dagar att ägna åt vad jag vill. Fågelskådning kan jag utöva redan om jag går ut på balkongen, vi har fantastiska fåglar härinne på gården där vi bor. Det är inte alldeles enkelt, fåglarna är helt främmande för en svenska och den litteratur jag kan få tag på är givetvis på engelska men det känns som att det kommer att bli en spännande resa som jag hoppas du vill följa med på....

I´m from Sweden, temporarily living i Kenya and have the whole days to do whatever I want to. Birdwatching is possibly by just looking out from the balcony, there are fantastic birds visiting our garden. It´s not easty, all the birds are unknown to a swedish woman and all the litteratur I can find is in english but it´ll be an exiting journey and I hope You want to join me....

Please excuse my poor english... Hope that You can understand what I meen even if my spelling is poor....

Inga kommentarer: